(vastine KMV- lehteen 31.1., 7.2. ja 10.2 mielipidekirjoituksiin)
Esa Mikkola totesi aivan oikein; ”Kansanedustajan tehtävä on toimia seudun puolesta.”(KMV-lehti 31.1). Tämä on itselleni aluekehittäjänä sydämen asia. Ylä-Pirkanmaan seutuyhdistyksen toiminnanjohtajana se oli myös minun työtäni.
Eduskuntaan päästyäni ensimmäinen tehtäväni oli järjestellä Mänttä-Vilppulan kaupungille äkillisen rakennemuutoksen rahoitusta ja siinä myös onnistuin. Urani aikana on ollut useita hankkeita kotiseudun ja oman kaupungin puolesta. Yksin näitä onnistumisia en olisi saanut tehtyä vaan hyvällä yhteistyöllä ja verkostoilla.
Tämän kauden jakovaroissa olen valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtajana pystynyt neuvottelemaan Pirkanmaalle vuosittain noin pari miljoonaa euroa rahoitusta tiehankkeisiin, kansallispuistojen kehittämiseen ja yrittäjyyden edistämiseen. Tästä rahoituksesta osa on tullut myös kotiseudulle.
Pitkäaikainen tavoite Ylä-Pirkanmaan yritystukien tason nostosta toteutui osittain viime vuonna, kun sain vietyä yhdessä Työ- ja Elinkeinoministeriön kanssa Mänttä-Vilppulan ja Juupajoen parempaan yritystukiluokitukseen.
Kaupungin ja seudun edunvalvonnassa on ollut pitkään tavoite lähijunaliikenteen säilyttämisestä ja kehittämisestä. Tätä asiaa on ajettu yhteistyössä erityisesti ähtäriläisen kansanedustajakollegan Mikko Savolan kanssa. Välillä taistelu henkilöliikenteen jatkumisesta oli vuosittaista vääntöä. Nyt ostopalvelu on turvattu vuosikymmenen loppuun asti.
Huono kalusto ja epämääräisyys junan kulkemisessa on saanut matkustajat syystäkin ärtymään. (KMV-lehti 7.2 ja 10.2) Junien toiminta tulee olla mutkatonta ja kulkeminen sujuvaa. Olen jo aiemmin asiakkaiden palautteita suoraan VR:n johdolle junien toiminnasta ja toimimattomuudesta.
Kiitän matkustajia ja KMV lehteä, että epäkohdat nostetaan vahvasti esille. Se tuo selkänojaa, kun keskustelen VR:n johdon kanssa. Nyt lehdessä, 7. ja 10 helmikuuta tulleet palautteet olen välittänyt suoraan VR:n johdolle ja toivonut heiltä siihen vastinetta.
Haapamäen radan sähköistämisestä ole yhdessä kollegojen kanssa tehnyt usean aloitteen. Viime joulun alla Väylävirasto hyväksyi, että sähköistyksen esisuunnitelma tehdään. Asian eteneminen voi viedä pitkään, mutta se on ainoa pysyvä ratkaisu kaluston ongelmiin.
Radan sähköistystä toivomme myös kaupungin lähtemässä lausunnossa Väylävirastolle. Nopea ratkaisu kalusto ongelmaan on lisätä DEM (dieselmoottori) -yksiköitä linjalle.
Esa Mikkolalle voisin vielä todeta tätini miehen, edesmenneen Urpo Lahti-Monosen sanoin. ”Kyllä Tampereen ja Helsingin herrat meidän puolestamme asiat päättävät. Omalla tavallaan, eikä se aina ole meidän etu.”
Tampereen keskustan ulkopuolelta ei ole enää kuin kolme kansanedustaja, määrä puoliutui viime vaaleissa. Aluevaaleissa ei saatu yhtään valtuutettua Ylä-Pirkanmaalta Pirkanmaan hyvinvointialueen valtuustoon.
Onnistunut edunvalvonta vaatii työtä, tuntemusta ja sinnikkyyttä, mutta ennen kaikkea se vaatii alueen oman edustajan.